Miten seurata verkkokaupan globaaleja trendejä

Tässä artikkelissa käymme läpi keskeisimmät raportit ja resurssit, joilla pystyt tehokkaasti seuraamaan globaalia verkkokaupan kehitystä.

4.8.2022

Maija Rinneheimo

Business Development Director

Aiemmassa artikkelissamme kerroimme miten voit tehokkaasti seurata verkkokaupan kehitystä Suomessa. Tässä artikkelissa käsittelemme globaalien verkkokaupan trendien seurantaa.

Verkkokaupan globaali kasvu on todella voimakasta. Vuonna 2022 kuluttajaverkkokaupan arvioidaan saavuttavan noin 4.2 biljoonan dollarin kokonaisliikevaihdon. Suomessa verkkokaupan kasvu tulee pääosin kotimaasta ja lähialueilta, joten kehitys eroaa jonkin verran globaaleista trendeistä ja suurimmista markkinoista kuten USA ja Kiina. 

Globaalien trendien seuraaminen on kuitenkin tärkeää, sillä se auttaa ennakoimaan tulevaa kehitystä esimerkiksi asiakkaiden palveluodotusten, käytettävissä olevan datan ja analytiikan sekä verkkokauppateknologian kehityksen osalta.

Tässä artikkelissa käymme läpi keskeisimmät raportit ja resurssit, joilla pystyt tehokkaasti seuraamaan globaalia verkkokaupan kehitystä. Keskitymme pääosin ylätason kehitykseen, sillä yksityiskohtaisempaa tietoa sisältäviä maa- ja maanosakohtaisia raportteja on liian paljon listattaviksi tässä. 

Shopify: The Future of Commerce

Pääset raporttiin tästä.

Mihin keskittyy: Verkkokaupan ja kuluttajakäyttäytymisen trendit. Tarjoaa myös yksinkertaisia vinkkejä, miten hyödyntää näitä trendejä.

Shopifyn verkkokauppa-alustaa käyttää yli 1.7 miljoonaa asiakasta 175 eri maasta, joten heillä on erittäin kattavaa dataa. Shopifyn Future of Commerce -raportti keskittyy kolmeen pääaiheeseen: verkkokauppaan, vähittäiskauppaan ja logistiikkaan. Kaikissa osioissa käydään läpi kolme suurta teemaa jotka vaikuttavat kunkin osa-alueen kehitykseen. 

Vuonna 2022 verkkokaupan osio käsittelee nousevia asiakashankinnan kustannuksia, kolmannen osapuolen evästeiden poistumista sekä social commerce -ilmiötä. Se ennustaa muun muassa, että digitaalisen asiakashankinnan kustannukset tulevat kohoamaan. 

Tämä johtuu siitä, että verkkokaupassa menestyneet pelurit joutuvat nyt kilpailemaan yhä enemmän verkkokauppaan panostavien, perinteisesti kivijalkamyymälöihin luottaneiden kauppojen kanssa. Erottuminen joukosta on siis yhä tärkeämpää, mikä tarkoittaa että esimerkiksi brändäykseen tulee jatkossa panostaa enemmän.

Shopifyn raportti soveltuu parhaiten uusien kehityskohteiden löytämiseen. Raportin käsittelemät teemat ovat ajankohtaisia juuri nyt, ja niihin keskittymällä voit mahdollisesti parantaa verkkokauppasi myyntiä merkittävästi. Raportti tarjoaa myös muutamia käytännön vinkkejä, mutta pääosin se käsittelee teemoja ylätasolla, ei niinkään yksityiskohtaisesti toteutuksen näkökulmasta.

85% brändeistä uskovat tarjoavansa asiakkailleen personoituja ostokokemuksia, mutta vain 60% kuluttajista ovat samaa mieltä.

Square: The Future of Commerce -raportit

Pääset raporttiin tästä.

Mihin keskittyy: Keskeisimpiin vähittäiskaupan sekä ravintola ja kauneudenhoitoalojen trendeihin Yhdysvalloissa.

Square on Yhdysvaltalainen maksupalveluiden tarjoaja, joka on keskittynyt pieniin ja keskisuuriin yrityksiin. Squaren liikevaihto oli vuonna 2021 jo lähes 18 miljardia dollaria. Heidän Future of Commerce raporttinsa keskittyy vähittäiskauppaan, ravintoloihin ja kauneudenhoitoon. 

Raporttia varten haastateltiin noin 1500 Yhdysvaltalaista yritystä, 1000 kuluttajaa, sekä muita asiantuntijoita ja Squaren maksuratkaisujen käyttäjiä. Raportti käsittelee kolmen edellä mainitun toimialan trendejä USAssa ja tarjoaa lisäksi dataa ostokäyttäytymisestä ja maksutavoista sekä vinkkejä miten näitä voi hyödyntää. 

Vähittäiskaupan osalta raportti käsittelee kattavasti muun muassa vähittäiskaupan monikanavaistumista Yhdysvalloissa (mukaan lukien perinteisten kauppojen laajentumista verkkokauppaan). 

Vaikka kehitys ei suoraan olisikaan samanlaista Suomessa, voi raportti toimia inspiraationa siihen, miten verkkokauppaa ja kivijalkaa voisi Suomessakin yhdistää tehokkaammin. Esimerkiksi curbside pickup, eli tavaran nouto myymälästä niin, että asiakkaan ei tarvitse edes nousta autosta, voisi toimia myös harvaan asutussa Suomessa paremmin kuin erittäin nopeat kotiin kuljetukset, sillä ihmiset asioivat paljon autolla suurissa kauppakeskuksissa.

29% vähittäiskauppiaista investoi verkkokaupan avaamiseen koronapandemian seurauksena.

J.P. Morgan: Global Ecommerce Trends Report

Pääset raporttiin tästä.

Mihin keskittyy: Maakohtaiset, ylätason verkkokauppatilastot, maksu- ja ostostavat sekä vuoden suurimmat myyntipäivät.

Yhdysvaltalainen investointipankki J.P. Morgan seuraa verkkokaupan trendejä useilla maailman suurimmista verkkokauppamarkkinoista. Global Ecommerce Report tarjoaa kattavan kokoelman maakohtaista dataa 37 eri markkinasta. Uusimmat tiedot ovat tällä hetkellä vuodelta 2020, eli aivan viimeisintä kehitystä se ei toistaiseksi vielä käsittele. 

Jokaisesta maasta on tarjolla erittäin tiivis muutaman sivun tietopaketti. Raportti kertoo esimerkiksi miten verkkokauppa kasvaa kyseisessä maassa, ketkä ovat suurimmat pelurit, millä laitteilla ja maksuvälineillä ostot tapahtuvat ja mitkä ovat vuoden suurimmat ostospäivät.

Raportti ei sisällä erittäin yksityiskohtaista dataa, mutta se soveltuu erinomaisesti vaikkapa uusien potentiaalisten markkinoiden kartoitukseen, tai nopeaksi apuvälineeksi markkinointikampanjoiden suunnitteluun maakohtaisten suosittujen ostospäivien ympärille. 

Kansainvälisellä tasolla Black Friday, Cyber Monday, ja Singles Day ovat suosituimmat ostopäivät, mutta Brasiliassa vielä suositumpi ostopäivä on 12. kesäkuuta vietettävä rakastavaisten päivä (Lovers’ Day). 

Mastercardin tutkimukset

Löydät tutkimukset täältä.

Mihin keskittyy: Maailmanlaajuiset maksamisen ja kuluttajakäyttäytymisen trendit.

Mastercard tuottaa suuren määrän tutkimusta ja artikkeleita maksamiseen liittyen. Vaikka monet näistä tutkimuksista eivät suoraan liity verkkokauppaan, voit saada niistä tärkeää tietoa siitä, miten eri maksutavat ja kuluttajakäyttäytyminen kehittyvät ympäri maailmaa.

He ovat tutkineet muun muassa sitä, miten pk-yritykset ovat toipuneet pandemiasta globaalisti. Raportista selviää muun muassa, että pienten ja keskisuurten verkkokauppojen määrä kasvoi voimakkaasti pandemian aikana. Globaali kilpailu siis kasvaa myös pk-yritysten joukossa, ei vain suurten pelurien kesken.

Verkkokauppaa harjoittavien pk-yritysten määrä kolminkertaistui globaalisti pandemian alusta vuoteen 2021.

Think with Google ja Meta Foresight

Think with Google on Google yksikkö, joka tarjoaa valtavan määrän erilaista markkinointitutkimusta ja trendejä. Googlen käytettävissä oleva data on laajuudeltaan täysin omassa luokassaan, joten heidän tutkimuksiaan kannattaa seurata. 

Tutkimukset ja artikkelit käsittelevät toki muutakin kuin verkkokauppaa, mutta erinomaista materiaalia esimerkiksi mainonnan tehokkuudesta, monikanavaisuudesta ja asiakaskokemuksesta löytyy valtavasti.

Tuotepalautusten määrä on kasvussa. Yhdysvalloissa kuluttajat palauttivat 20% kaikista vähittäiskaupan verkko-ostoista vuonna 2021. Menetetyn myynnin arvo oli 218 miljardia dollaria.

Meta Foresight (entiseltä nimeltään Facebook IQ) on Metan eli entisen Facebookin tutkimusyksikkö. Heidän verkkosivuillaan on paljon erilaista tutkimusta mm. siitä millainen mainonta ja asiakaskokemus tuovat parhaita mahdollisia tuloksia verkkokaupassa, sillä verkkokauppa on eräs Facebookin suurimpia mainostajasegmenttejä. 

Artikkelit ovat pääosin ytimekkäitä ja nopealukuisia, joten tämä on erinomainen resurssi uusien datapisteiden ja suositusten löytämiseen sekä mainonnan tehostamiseen. Toki on hyvä muistaa, että suositukset painottuvat vahvasti Facebook-, Instagram- ja Whatsapp-mainonnan ympärille. 

Metalla on myös erillinen verkkokaupan ratkaisuihin keskittyvä osio sivuillaan. Myös täältä löytyy hyödyllisiä oppaita ja vinkkejä, joskin ne saattavat korostaa vahvemmin Metan mainostyökaluja.

79% haastatelluista Z-sukupolven edustajista on ostanut jonkin tuotteen nähtyään sisällöntuottajan tekemää sisältöä siitä

Pörssiyhtiöiden osavuosikatsaukset

Pörssilistattujen yhtiöiden osavuosikatsaukset ovat saatavilla julkisesti, ja tarjoavat erinomaisen mahdollisuuden tarkkailla alan tuoreimpia käänteitä. Lisäksi maailman suurempien verkkokauppajättien toiminnasta on saatavilla valtavat määrät yksityiskohtaisia analyysejä, sillä ne ovat myös eräitä maailman arvokkaimmista pörssiyhtiöistä. 

Maailman verkkokauppamarkkinoita dominoi ylivoimaisesti Amazon. Sen liikevaihto oli vuonna 2021 kolminkertainen toiseksi suurimpaan peluriin, Kiinalaiseen JD.com:iin verrattuna. 

Maailman suurimmat verkkokaupat vuoden 2021 liikevaihdolla mitattuina ovat:

  1. Amazon.com (USA)

  2. JD.com (Kiina)

  3. Alibaba (Kiina)

  4. Meituan (Kiina)

  5. Suning.com (Kiina)

  6. Otto Group (Saksa)

  7. Shein (Kiina)

  8. Rakuten (Japani)

  9. Wayfair (USA)

  10. Wildberries (Venäjä)

  11. eBay (USA)

  12. Zalando (Saksa)

  13. Chewy (USA)

  14. Coupang (Etelä-Korea)

  15. Carvana (USA)

Verkkokaupan jättiläisten lisäksi on erittäin suositeltavaa seurata maailman suurimpien vähittäiskauppaketjujen raportointia. Valtaosa näistä yhtiöistä saa toistaiseksi pienehkön osan liikevaihdostaan verkkokaupasta, mutta osuus kasvaa koko ajan. 

Korona-aikana tässä koettiin valtava suosion kasvu, kun kivijalkamyymälöitä alettiin hyödyntää paljon konkreettisemmin osana verkkokauppaa. Hyviä esimerkkejä tästä ovat esimerkiksi “osta verkosta, nouda myymälästä” -tilaukset ja erityisesti USA:ssa suureen suosioon noussut curbside pickup, jossa asiakas ajaa autolla tietylle parkkipaikalle ja henkilökunta lastaa ostokset autoon ilman että asiakkaan tarvitsee lainkaan nousta autosta.

Maailman suurimpia vähittäiskauppaketjuja ovat:

  1. Walmart (USA)

  2. Amazon (USA)

  3. Schwarz Group (Saksa) - omistaa Lidl:in

  4. Aldi (Saksa)

  5. Costco (USA)

  6. Ahold Delhaize (Alankomaat) - Omistaa mm. Albert Heijn -ketjun.

  7. Carrefour (Ranska)

  8. Ikea (Ruotsi)

  9. Seven & I (Japani)

  10. Home Depot (USA)

Lopuksi

Näiden raporttien ja sivustojen avulla voit tehokkaasti muodostaa kuvan verkkokaupan globaaleista trendeistä omalla alallasi. 

Vaikka tieto ei ole kaikilta osin suoraan sovellettavissa Suomen markkinalla, se voi auttaa sinua esimerkiksi suunnittelemaan paremmin toimintaa muissa maissa tai laajentumaan uudelle markkinalle. 

Ne voivat myös tarjota hyviä vinkkejä toimivista strategioista tai palveluista, joita on jo saatavilla maailmalla, mutta joita ei syystä tai toisesta ole vielä kokeiltu Suomessa.

Me Contrastilla autamme kunnianhimoisia brändejä kasvamaan verkkokaupan avulla niin Suomessa kuin kansainvälisesti. Jos haluat nähdä, miten asiakkaamme ovat ratkaisseet verkkokaupan haasteita ja kasvattaneet myyntiään kanssamme, tutustu referensseihimme täällä.