Verkkokaupan eri maksuvälittäjät vertailussa

Verkkokaupan maksutapojen oikea valinta on yksi tärkeimmistä päätöksistä verkkokaupan suunnittelussa ja siksi vertailu kannattaa tehdä huolellisesti. Vertailussamme ovat mukana Paytrail, Verifone, Visma Pay, Stripe, Klarna ja PayPal.

25.0.2023

Maija Rinneheimo

Commerce Advisor, COO

Maksutavoilla on suora vaikutus myyntiin ja maksuvälittäjän transaktiomaksujen kautta tuotteen katteeseen. Paytrailin Verkkokauppa Suomessa -tutkimuksessa 8 % vastaajista kertoi keskeyttäneensä verkko-ostoksen koska heidän haluamansa maksutapa ei ollut saatavilla. Lisäksi uudet maksutavat kuten mobiilimaksaminen ovat vuosi vuodelta yhä suositumpia. Eri mobiilimaksutapoja käytti Paytrailin tutkimuksessa yhteensä jo lähes 30 % vastaajista, mikä tarkoittaa että ainakin yleisimpien mobiilimaksutapojen, kuten MobilePay:n, tukeminen voi olla oiva tapa saada lisämyyntiä.

Tämän artikkelin avulla pääset kattavasti vertailemaan kuutta eri verkkokaupan maksutapojen palveluntarjoajaa keskenään, niin hinnoittelun kuin myös maksutapojen sekä verkkokauppa-alustan yhteensopivuuden osalta. Esittelyssä on mukana Paytrail, Verifone, Visma Pay, Stripe, Klarna ja PayPal.

Huomioithan, että hinnat ja hinnoittelumallit saattavat muuttua. Muistathan siis aina tarkistaa ajan tasaisen tilanteen palveluntarjoajan omilta sivuilta. 

Vertailutaulukko

Alla olevasta taulukosta näet kaikkien palveluntarjoajien hinnaston pääpiirteissään. Jokaista palveluntarjoajaa on käsitelty yksityiskohtaisemmin omissa osioissaan.

Paytrail

Yritys

Paytrail on yksi Suomen suosituimmista verkkomaksupalveluntarjoajista. Lennu Keinänen ja Niko Lehtonen perustivat Paytrailin Jyväskylässä vuonna 2007, nimellä Suomen verkkomaksut. Paytrail vaihtui nimeksi vuonna 2013 ja tanskalainen Nets-konserni osti sen tytäryhtiökseen vuonna 2014. 

Paytrail vastaa Suomessa yli 20 000 asiakkaan verkkopalvelun maksuliikenteestä ja verkkomaksupalvelun avulla on ostettu tuotteita ja palveluita jo yli 20 miljardin euron arvosta. Paytrail osti vuonna 2021 toisen suomalaisen verkkomaksamisen yrityksen nimeltä Checkout Finlandin. Henkilöstöä Paytraililla on 75.

Hinnoittelumallit

Paytrail tarjoaa neljää erilaista pakettia: M, S, L ja XL.

  • S-paketti sopii parhaiten aloitteleville tai pienemmille kaupoille. S-paketin kustannus on 14,90 € kuukaudessa ja transaktiokuluista veloitetaan 0,50 €/kpl + 3,25 %.

  • M-paketti soveltuu isomman volyymin kauppialle. Kuukausihinta on 59,00 € ja transaktiokulut ovat alkaen 0,50 €/kpl.

  • L- ja XL-paketit ovat räätälöityjä ratkaisuja, joille ei ole listahintaa. Ne soveltuvat suurempien kauppojen tarpeisiin. L-paketti on tehty shop-in-shop-pääkauppiaille, usean yrityksen kauppapaikkaan. XL puolestaan verkkokaupoille joiden liikevaihto on yli 2 miljoonaa euroa vuodessa.

  • Toistuvat maksut on mahdollista liittää lisäpalveluna M-, L- ja XL-paketteihin 0,15 € lisäkululla kappaleelta. S-paketti ei tue toistuvia maksuja.

Maksutavat

Paytrail tarjoaa monipuolisen maksutapavalikoiman mobiilista toistuviin maksuihin ja laskuun. Sen vahvuutena on erityisesti monipuolinen mobiilimaksutapavalikoima (Apple Pay, MobilePay, Pivo, Siirto) sekä lasku- ja osamaksuvaihtoehdot (OP Lasku, Jousto, Walley). Uutena maksutapana on vuoden 2023 alkupuolella tulossa myös yrityslasku yhteistyössä Fellow Pankin kanssa.

Yhteensopivuus verkkokauppa-alustoihin

Paytrail ei itse kehitä maksumoduuleja verkkokauppoihin, mutta kaikkiin verkkokauppa-alustoihin löytyy Paytrailin omistama lisäosa, jota kehittää ulkopuolinen taho, joihin Paytrail on ostanut kehityksen ja ylläpidon.

Maksumoduulien kehityksen osalta Paytrail näkee asian siten, että kolmannen osapuolen kehitystalot tuntevat omat alustansa ja asiakkaidensa tarpeet Paytrailia paremmin ja näin molemmat osapuolet voivat keskittyä omiin vahvuuksiinsa. Paytrail käy jatkuvaa kumppanikeskustelua ulkopuolisten kehittäjien kanssa ja neuvoo, kuinka maksupalvelu on tehokkainta toteuttaa eri lisäosiin ja alustoihin.

Vahvuudet

  • 24/7 palveleva kotimainen asiakaspalvelu kauppiaille ja kuluttajille suomeksi.

  • Selkeä ja skaalautuva hinnoittelu erilaisiin tarpeisiin.

  • Monipuolinen valikoima mobiilimaksutapoja (Apple Pay, MobilePay, Pivo, Siirto).

  • Monipuolinen valikoima lasku- ja osamaksuvaihtoehtoja (OP Lasku, Jousto, Walley).

  • Shop-in-shop -ratkaisu markkinapaikkojen maksunvälitykseen.

  • Yksi Suomen suosituimmista verkkomaksupalveluntarjoajista.

Kehittämiskohteet

  • Hinnoittelultaan vertailujen kalleimmasta päästä.

  • Ei tarjoa kuukausimaksutonta vaihtoehtoa.

  • Toistuvat maksut eivät sisälly S-pakettiin.

Verifone

Yritys

Verifone on amerikkalainen monikansallinen yhtiö, jonka pääkonttori sijaitsee Coral Springsissä, Floridassa. Vaikka itse yhtiö on amerikkalainen, sen Bluecommerce-verkkomaksualusta on kehitetty Vantaalla, jossa Verifonen omat kehittäjät pitävät palvelua yllä. Bluecommerce julkaistiin vuonna 2014 ja se palvelee tänä päivänä tuhansia isoja ja pieniä asiakkaita Suomessa. Verifonella on 5000 työntekijää 156 maassa joista 100 on Suomessa.

Hinnoittelumallit

Verifonen Bluecommerce tarjoaa kolme erilaista pakettia: Basic, Premium ja Premium+.  

  • Basic maksaa 4,90 € kuukaudessa. Se ei sisällä toistuvia maksuja.

  • Premium maksaa 55 € kuukaudessa. Se sisältää tuen toistuvaismaksuille ja transaktiokulut ovat hieman Basic-pakettia edullisemmat.

  • Premium+ kustantaa 95 € kuukaudessa. Transaktiomaksut ovat samat kuin Premium -paketissa, mutta Premium+ tarjoaa vielä laajemman valikoiman ylimääräisiä toiminnallisuuksia kuten Mobiili-SDK:n, ulkomaisten verkkopankkien maksunapit (Pohjoismaat ja Baltia), ETA-alueen ulkopuolisten maksukorttien tuen, maksulinkit sekä puhelinmyynnin kautta tapahtuvien maksujen tuen.

Yhteensopivuus verkkokauppa-alustoihin

Bluecommercen valmiit maksudumoduulit ovat saatavilla seuraaville alustoille: Woocommerce, Magento, Open Cart, Presta Shop, Drupal ja Zen Cart. Maksumoduuleja kehitetään jatkuvasti ja erityisesti Woocommerce ja Magento sisältävät monipuolisia toiminnallisuuksia. Shopifyn lisäosa on vielä kehitteillä.

Maksutavat

Bluecommerce tarjoaa monipuolisesti kaikki maksutavat mobiili- ja korttimaksamisesta  toistuviin maksuihin. Ainona miinuksena on, että kuluttajalasku tulee tilata Bluecommercelta erillisellä sopimuksella, jolla on melko korkea lisäkulu.

Premium+ paketti tukee lisäksi vielä kattavampaa valikoimaa ulkomaisia maksutapoja ja esimerkiksi puhelinmyyntiin soveltuvia ratkaisuja. 

Vahvuudet

  • Verifone tarjoaa käyttöönotto-opastusta uusille asiakkaille.

  • Mikäli sinulla on myös Verifonen maksupääte, saat transaktiot ja raportit samaan kauppiasportaaliin.

  • Kattava tuki erilaisille korttimaksutavoille

  • Premium+ -paketti tarjoaa kattavat lisäominaisuudet.

Kehittämiskohteet

  • Kuluttajalaskun teknisiä ominaisuuksia parannetaan siten, että myös nämä saataisiin tulevaisuudessa Bluecommercelta yhdellä sopimuksella.

  • Shopify-lisäosa vielä uupuu, mutta tämä on kehitteillä.

  • Joidenkin maksutapojen kohdalla kauppias joutuu tekemään oman suoran sopimuksen kortin tarjoajan kanssa (esim. Diner’s Club ja American Express).

Visma Pay

Yritys

Visma on yksi Euroopan johtavista ohjelmistoyhtiöistä. Yrityksen pääkonttori sijaitsee Norjassa ja sillä on globaalisti yli miljoona asiakasta. Työntekijöitä Vismalla on yli 11000. Visma aloitti toimintansa Suomessa vuonna 2001 ostamalla ohjelmistoyritys Liinos Oyj:n, joka vaihtoi nimensä Visma Softwareksi.

Hinnoittelumallit

Visma Pay tarjoaa kahta eri pakettia: Express ja Power. 

  • Express-paketti maksaa 6,95 € kuukaudessa.

  • Power-paketti maksaa 49 € kuukaudessa. Transaktiokulut ovat huomattavasti edullisemmat kuin Express-paketissa.

Maksutavat

Visma Pay tarjoaa monipuolisesti kaikki maksutavat mobiili- ja korttimaksamisesta toistuviin maksuihin. Myös erilaisia laskuvaihtoehtoja on tarjolla kattavasti sekä yksityisille että yrityksille.

Yhteensopivuus verkkokauppa-alustoihin

Visma Pay tarjoaa integraatiot veloituksetta muun muassa seuraaviin verkkokauppa-alustoihin: Magento, PrestaShop, WooCommerce, Johku, Campwire, Finqu, Teonos ja DigitalBooker. Liitännäinen Shopify-alustalle on kehitteillä.

Vahvuudet

  • Ilmainen lisäosa WooCommerce-kauppaan (kaksi erilaista vaihtoehtoa).

  • Päivittäiset tilitykset sisältyvät oletuksena Power-pakettiin.

  • Valmis liitännäinen toistuvaisveloituksille WooCommercessa.

  • Mahdollisuus rinnakkaisiin käyttäjätunnuksiin Visma Pay kauppiasportaalissa (veloitukseton lisäpalvelu).

Kehittämiskohteet

  • Hinnoittelu ei halvimmasta päästä vertailemistamme vaihtoehdoista.

  • Shopify-lisäosa on kehityksessä mutta ei vielä saatavilla.

Stripe

Stripe on perustettu kahden irlantilaisveljeksen toimesta vuonna 2010. Stripen pääkonttorit sijaitsevat San Franciscossa ja Dublinissa. Yritys on kasvanut nopeasti ja saavutti vuonna 2021 jo 12 miljardin dollarin liikevaihdon.

Hinnoittelumallit

Stripen hinnoittelu on edullisin vertailemistamme vaihtoehdoista. Transaktiokulut ovat edulliset ja palvelu on lisäksi kuukausimaksuton.

Maksutavat

Stripe tukee kattavasti erilaisia eurooppalaisia maakohtaisia suoraveloituspalveluita. Siitä löytyy lisäksi tuki kiinalaiselle UnionPay:lle. Tämä tekee Stripesta hyvän vaihtoehdon esimerkiksi useaan maahan myyvälle verkkokaupalle. Stripen huonona puolena suomalaisesta näkökulmasta on se, että suosittuja paikallisia maksutapoja kuten MobilePay puuttuu. 

Yhteensopivuus verkkokauppa-alustoihin

Stripe on helppo lisätä moniin verkkokauppa-alustoihin itse ilmaisen lisäosan avulla. Lisäosa on saatavilla esimerkiksi WooCommerceen, PrestaShopiin ja Magentoon.

Vahvuudet

  • Edullisin vaihtoehto vertailemistamme palveluntarjoajista, varsinkin Euroopassa

  • Kiinteähintainen läpinäkyvä hinnoittelu ilman asennus-, peruuttamis- tai kuukausimaksuja.

  • 24/7 tuki käyttäjille sähköpostitse, puhelimitse ja live-chatin kautta.

  • Tukee monipuolisesti eri ​​maksutapoja ja valuuttoja.

  • Hyvin kustomoitava kassa.

  • Tuki mm. Klarnalle ja muille paikallisille eurooppalaisille maksutavoille.

Heikkoudet

  • Palvelua ei saatavilla suomeksi.

  • Osa suomalaisten suosimista maksutavoista puuttuu.

  • Ei laskuvaihtoehtoja.

  • Avointa API-rajapintaa ja työkaluja voi olla haastava hyödyntää ilman kehittäjää.

  • Rajalliset toiminnallisuudet kuluttajapuolen (D2C) verkkokauppoihin ja ravintoloille.

Klarna

Yritys

Klarna on perustettu Ruotsissa vuonna 2005 ja vuonna 2011 arviolta jo 40 % kaikesta Ruotsin verkkokauppamyynnistä kulki Klarnan kautta. Vaikka lasku ja osamaksu ovat olleet Suomessa erittäin yleisiä maksutapoja jo vuosikymmeniä, ne ovat olleet verrattain harvinaisia kansainvälisesti. Klarna on ollut yksi tämän maksutavan uranuurtajia kansainvälisesti ja onkin tullut tunnetuksi “buy now, pay later” palveluntarjoajana.

Hinnoittelumallit

Klarna tarjoaa kahta hyvin erityyppistä ratkaisua, jotka ovat Klarna Checkout ja Klarna Payments. Suurimpina eroina näissä on se, että Klarna Checkout ottaa haltuun koko kassan, kun Klarna Payments puolestaan on palvelu, joka tarjoaa Klarnan maksutavat verkkokauppasi muiden maksutapojen rinnalle.

Klarna Checkout ja Klarna Payments ovat kuukausimaksuttomia palveluita, joissa hinnoittelu koostuu prosentuaalisesta ja kiinteästä transaktiokohtaisesta maksusta. Hinnoittelu on maakohtainen. Hinnat ovat alkaen 2,89 % + 0,35 € per maksutapahtuma. Klarnan “Maksa myöhemmin” ja “Pilko maksu” -osamaksuratkaisut kuuluvat automaattisesti palveluun ja poikkeavat transaktiokustannukseltaan hieman heti suoritettavasta maksusta.

Maksutavat

Klarna sisältää maksutapoina: Maksa nyt (korttimaksut, verkkopankkimaksu ja Klarnan suoramaksu), Maksa myöhemmin (lasku) ja Pilko maksusi (6, 12, 24 ja 36 kuukauden maksusuunnitelma ja joustavat maksut). Klarna ei tarjoa tukea mobiili-, PayPal- tai toistuvaismaksuille.

Klarna maksumoduulit

Useimpiin verkkokauppa-alustoihin on saatavilla Klarna maksumoduuli erikseen asennettavana lisäosana. Tällaisia verkkokauppa-alustoja ovat esimerkiksi Shopify, Magento ja WooCommerce. Klarna on oletuksena asennettu puolestaan esimerkiksi MyCashflow- ja Vilkas-verkkokauppaohjelmistoihin.

Vahvuudet

  • Ei kuukausimaksua.

  • Ilmainen lisäosa WooCommerce-kauppaan.

  • Kattaa petos- ja luottoriskit.

  • Klarna Payments soveltuu hyvin Klarnan maksutapojen tarjoamiseen sellaisissa verkkokaupoissa, joissa on hyvin pitkälle optimoitu ja kustomoitu yksilöllinen kassaratkaisu, jota ei haluta korvata kokonaisella kassaratkaisulla.

  • Klarna Checkoutissa on kattava tuki paikallisille valuutoille ja maksutavoille yli kymmeneen eri maahan.

Heikkoudet

  • Hinnoittelu ei halvimmasta päästä vertailemistamme vaihtoehdoista.

  • Klarna ei välttämättä ole ideaalisin vaihtoehto aloittavalle verkkokauppiaalle, mutta oiva vaihtoehto kauppiaalle, jonka verkkokauppaa optimoidaan myynnin maksimoimiseksi.

  • Klarnan omilla maksutavoilla tehtyjen maksujen aktivointi vaatii kauppiaalta hieman lisätöitä.

  • Klarna ei tarjoa tukea mobiili-, PayPal- tai toistuvaismaksuille.

PayPal

Yritys

PayPal on Yhdysvaltalainen verkkomaksujen uranuurtaja joka perustettiin 1998 nimellä Confinity. Commerce Platform on PayPalin tarjoama ratkaisu verkkokaupan maksutavaksi. PayPalin valttina on laaja tunnettuus ja luotettavuus kansainväliselläkin tasolla.

Hinnoittelumalli

PayPal:in käytössä on olennaista huomata, että hinnoittelu ja ehdot ovat maakohtaiset. Jos teet sopimuksen PayPal:in Suomen sivuilla, ovat hinnat ja ehdot erilaiset kuin esimerkiksi Yhdysvaltain sivuilla. Käsittelemme tässä Suomen hinnoittelua.

PayPal voi olla mainio ratkaisu erityisesti tähdätessä Yhdysvaltojen markkinoille, mutta se on melko kallis kansainvälisille maksuille. 

Yhteensopivuus verkkokauppa-alustoihin

PayPal tarjoaa mahdollisuuden asentaa maksupainikkeet omaan verkkokauppaan koodin avulla. PayPalin sivuilta löytyy kattavat tukiohjeet maksupainikkeiden lisäämiseen itse. PayPal-pikakassan saa puolestaan käyttöönsä joko hyödyntämällä PayPalin kumppaneita tai integroimalla sen itse, mikä tosin vaatii hieman edistyneempää osaamista.

Vahvuudet

  • Laaja kansainvälinen tunnettuus.

  • Ei kuukausimaksua Yhdysvalloissa.

  • Helppo kassaintegraatio.

  • Välittömät talletukset PayPal-tilillesi.

Heikkoudet

  • Maksutapavaihtoehtojen puutteellisuus.

  • Kallis kansainvälisille maksuille.

  • 20 dollarin takaisinperintämaksu.

  • Rajalliset POS-ominaisuudet.

Mitä maksupalveluntarjoajan valinnassa tulee huomioida?

Asiakkaat ovat yleensä verkkokaupoissa kärsimättömiä, joten maksutapahtuma kannattaa tehdä heille mahdollisimman helpoksi ja sujuvaksi. Verkkokauppiaan ei kannata miettiä pelkkää hintaa maksupalveluntarjoajaa valitessaan, myös luotettavuus ja toimintavarmuus ovat olennaisia. Asiakkaalle ennestään tuttu ja luotettava maksupalveluntarjoaja voi tuoda selvästi paremman tuloksen kuin tuntemattomampi toimija, vaikka varsinainen maksujen välitys onnistuisikin molemmilla palveluilla verkkokauppiaan näkökulmasta yhtä hyvin.

Palveluntarjoajat vaihtelevat paitsi maksutapojen, mutta myös kuukausimaksujen suhteen. Tarjolla on useita kuukausimaksuttomia ja hyvin edullisia paketteja, jotka voivat olla hyödyllisiä, jos verkkokaupan myynti on vasta alussa, pientä tai kausittaista. Samalla palveluntarjoajalla voi olla useita erilaisia palvelupaketteja, joista verkkokauppias voi valita itselleen parhaiten sopivan.

Pohtiessaan palveluntarjoajan valintaa kannattaa kuitenkin huomioida, että monissa kuukausimaksuttomissa ja halvemmissa paketeissa on korkeammat transaktiokohtaiset kulut. Kuukausimaksultaan kalliimmissa versioissa transaktiokohtaiset maksut ovat yleensä selvästi pienempiä.