Milloin on korkea aika uudistaa verkkosivusto? Viisi signaalia, jotka kertovat, että uudistuksen aika on nyt.

30.8.2021

Lisa Staudinger

Senior UI / UX designer

Yritys muuttuu, ja verkkosivuston tulisi muuttua sen mukana. Mikäli verkkosivusto ei enää täytä tarkoitustaan ja palvele loppukäyttäjiä, on aika harkita verkkosivuston uudistamista.

Verkkosivuston uudistamisessa on kyse sivuston päivityksestä, jossa verkkosivu päivitetään käytettävyyden, suorituskyvyn ja / tai muun tarpeen saavuttamiseksi. Uudistus voi sisältää esimerkiksi ulkoasun suunnittelun, sisällön auditoinnin, navigoinnin ja käyttäjäpolkujen päivityksen sekä sisällönhallintajärjestelmän uudistuksen. Hyvin toteutettu verkkosivustouudistus ei ainoastaan ​​tuota taloudellista hyötyä yritykselle, vaan vaikuttaa merkittävästi myös asiakkaan brändikokemukseen.

Olisiko siis aika uudistaa verkkosivusto?

Etkö ole täysin varma onko verkkosivujen uudistamiselle aito tarve juuri nyt? Tähän artikkeliin kokosimme 5 selvää signaalia, jotka kertovat onko oikea aika päivitykselle vai ei.

Signaali nro 1: Verkkosivusto ei sovi brändiin

Oletko lopettanut massiivisen 12 kuukautta kestävän uudelleenbrändäysprosessin vai etkö ole päivittänyt brändiäsi yli 20 vuoteen? Olipa tilanne mikä tahansa; mikäli verkkosivuston visuaalinen tyyli ei vastaa nykyistä brändiä, on ehdottomasti oikea hetki uudistaa verkkosivusto.

Visuaalista päivitystä kartoittaessa tulee tarkastella erityisesti seuraavia osa-alueita:

  • Yleinen brändäyksen tarve

  • Sivujen asettelu

  • Typografia

  • Ikonit

  • Valokuvat

  • Värit

  • CTA -painikkeet (toimintakehotukset)

☞ Mikäli aihe kiinnostaa syvemmin, lue toinen samaan teemaan liittyvä artikkeli: Brändi -identiteetin rooli käyttöliittymäsuunnittelussa

Signaali nro 2: Verkkosivut ei toimi mobiililaitteilla ja nykyaikaisissa selaimissa

Selaintekniikat muuttuvat koko ajan, samoin kuin käyttäjien odotukset, suunnittelukäytännöt sekä laitestandardit. Teknologiat, jotka olivat verkkosivuston selkäranka muutama vuosi sitten, eivät välttämättä enää toimi ja ovat käyttökelvottomia nykyaikaisilla laitteilla.

Verkkosivuston teknistä taustajärjestelmää on päivitettävä säännöllisesti, jotta voi varmistaa, että sivusto on tietoturvallinen, käytettävä ja noudattaa nykyaikaisia ​​standardeja.

Alla muutamia teknisiä näkökohtia, joita kannattaa arvioida verkkosivuston uudistamisen aikana:

  • Hosting-palveluntarjoaja

  • Sisällönhallintajärjestelmä

  • Laajennukset tai mahdolliset lisäosat

  • Kolmannen osapuolen integraatiot

  • Sivuston saavutettavuus

  • Sivuston nopeus

  • Tietoturva

Signaali nro 3: Sivuston sisältöä on vaikea päivittää tai se vaatii lähes aina kehittäjää

Käytätkö tuntikausia googlaamiseen ja tiedon hakuun miten saat lisättyä Instagram-syötteen verkkosivuillesi tai miten saat muutettua jotain yksittäistä osiota verkkosivustolla?

Vuosien manuaalisten päivitysten jälkeen sivustosta on saattanut tulla hidas ja kömpelö, missä jokainen pieni päivitys vaatii koodinpätkiä ja kehittäjää tai vain yhdellä kollegalla on osaaminen muutoksien tekemiseen (joka on tietysti juuri kriittisellä hetkellä lomalla...).

Mikäli yllä oleva kuulostaa tutulta, tulisi uudistusta harkita vakavasti. Nykypäivänä on oletusarvoista, että sivuston sisällönhallintajärjestelmä on helppokäyttöinen ja sisällön päivitys sekä pienten muutosten tekeminen on vaivatonta.

Signaali nro 4: Käyttäjien on vaikea navigoida verkkosivustolla, tai he eivät löydä haluamaansa

Saatko lähes joka päivä sähköpostin tai puhelun, missä tiedustellaan sisällön perään, joka löytyy jo verkkosivuilta? Hylkäävätkö käyttäjät ostoskorin, koska kassa on liian monimutkainen tai koko ostoskoria on vaikea löytää?

Jos navigointi verkkosivustolla on vaikeaa ja tieto sivustolla on pirstaloitunut, on aika aloittaa puhtaalta pöydältä, arvioida uudelleen käyttäjäpolut sekä uudistaa sisältörakenne.

Vinkki: Hyvä tapa tarkistaa, onko nykyinen rakenne järkevä, on suorittaa perusteellinen arviointityö. Lue miten teemme tämän Contrastilla: Hyvä UX-suunnittelu tukee liiketoiminnan kasvua

Signaali nro 5: Merkittäviä muutoksia liiketoiminnassa

Liiketoiminta elää, samoin kuin yrityksen strategia, arvot tai tuotevalikoima. Mikäli verkkosivustosi on vanha ja joustamaton, asiakkaasi eivät välttämättä ole ajan tasalla siitä, mitä yrityksen sisällä tapahtuu.

Verkkosivuston uudistamisen avulla voit varmistaa, että sivusto heijastelee nykyistä strategiaa ja palveluvalikoimaa sekä potentiaaliset asiakkaat tietävät miten hyötyvät yrityksen palveluista ja miksi.

Muutokset liiketoiminnassa, jotka saattavat edellyttää verkkosivuston uusimista:

  • Mission, vision ja arvojen muutokset

  • Yrityksesi kasvaa äkillisesti

  • Tarjoat uusia palveluita ja tuotteita

  • Kohderyhmäsi muuttuu

  • Liiketoiminnan uudelleenjärjestely

  • Liiketoimintamalli muuttuu radikaalisti

Yhteenveto

Mikäli vanhasta verkkosivustosta tulee este nykyiselle liiketoiminnalle sen sijaan, että se toisi yrityksen ja potentiaaliset asiakkaat lähemmäksi toisiaan, on aika uudistua. Mikäli jokin tai kaikki yllä olevista signaaleista on arkipäiväistä, kannattaa verkkosivu-uudistusprojektia harkita vakavasti.

Laita meille viesti tai soita mikäli haluat saada lisätietoa, miten me Contrastilla voimme auttaa suoriutumaan verkkosivustouudistuksesta mahdollisimman kivuttomasti.

☞ Lue seuraavaksi: Kun olet valmis aloittamaan verkkosivustoprojektin, tutustu seuraavaksi oppaaseen: Kuinka valmistautua verkkosivuston uudelleen suunnitteluun.