Millaiset ovat parhaat verkkokauppasuodattimet?

Miten luot parhaat tuotesuodattimet asiakkaidesi tarpeisiin? Tässä artikkelissa käymme läpi viisi keskeistä hyvin toimivien tuotesuodattimien ominaisuutta ja listaamme kolme asiaa, jotka voit tehdä välittömästi parantaaksesi niitä.

17.9.2022

Lisa Staudinger

Senior UI / UX designer

Tuotteiden suodattaminen on olennainen osa jokaisen verkkokaupan asiakaskokemusta. Tuotesuodattimet auttavat asiakkaitasi rajaamaan ison tuotevalikoiman pienempiin, hallittavissa oleviin kokonaisuuksiin, jotka kiinnostavat heitä ja vastaavat heidän tarpeisiinsa. Ilman suodattimia oikean tuotteen löytäminen voi olla hyvin lannistavaa motivoituneimmallekin asiakkaalle. Jos asiakas ei löydä sitä mitä tarvitsee, hän ei voi sitä myöskään ostaa.

Mutta miten luot parhaat tuotesuodattimet asiakkaidesi tarpeisiin? Tässä artikkelissa käymme läpi viisi keskeistä hyvin toimivien tuotesuodattimien ominaisuutta ja listaamme kolme asiaa, jotka voit tehdä välittömästi parantaaksesi niitä.

Tiivistetysti

  • Suodattaminen ja järjestäminen auttavat asiakkaita parantamaan tuotevalikoiman relevanssia, mutta tekevät sen eri tavoin.

  • Hyödynnä asiakkaidesi käyttäytymistä määrittämään mitä suodattimia tarjoat ja miten.

  • Räätälöi suodattimesi tuotevalikoimasi perusteella. 

  • Varmista, että asiakkaasi tietävät aina, mitkä suodattimet ovat käytössä. 

  • Vältä tyhjiä hakutuloksia.

Termit tutuiksi

Käydään ensin läpi, mitä eroa on suodattamisella, järjestämisellä ja kategorioilla. Vaikka käyttäjät saattavatkin käyttää näitä kaikkia tarkoittamaan samaa asiaa, sanojen määritelmät eroavat kuitenkin virallisesti toisistaan.

Järjestäminen: Järjestäminen esittää tuotteet tietyssä järjestyksessä, esimerkiksi uusin ensin tai aakkosjärjestyksessä. Se ei kuitenkaan vähennä näytettyjen tuotteiden määrää. Järjestäminen auttaa asiakasta vertailemaan tuotteita niiden ominaisuuksien perusteella, joista hän välittää eniten.

Suodattaminen: Suodattaminen vähentää puolestaan asiakkaalle näytettyjen tuotteiden määrää tiettyjen kriteerin perusteella. Suodatin koostuu kahdesta komponentistakategoriasta/tyypistä (esim. väri) ja arvosta (esim. valkoinen). Suodattimet voidaan yleensä myös yhdistää, jotta tuotevalikoimaa voidaan rajata edelleen (esim. koko: M & väri: valkoinen).

Tuotekategoriat: Tuotekategoriat kuvaavat tapaa, jolla tuotteet on yleensä ryhmitelty verkkokaupassa. Tuotekategoriat ovat yleensä hierarkisia (esim. Vaatteet > Naisten > Yläosat > Paidat) ja toisensa pois sulkevia (esim. Housut vs. paidat). Verkkokaupassa lajittelu ja suodatus tapahtuu yleensä tuotekategoriasivulla.

Käytännön esimerkki: Asiakas haluaa ostaa valkoisen, M-koon paidan. Hän menee paitojen tuotekategoriasivulle ja suodattaa kaikki M-kokoiset valkoiset paidat. Teknisestä näkökulmasta, tuotekategoria suodatetaan arvolla valkoinen tyypillä väri ja yhdistetään arvoon M tyypillä koko. Tämän jälkeen asiakas järjestää jäljellä olevat paidat hinnan mukaan löytääkseen halvimman vaihtoehdon.

Tuotetarjonnan muokkaamiseen verkkokaupassa on myös toinen tapa: sivustohaku. Asiakkaat käyttävät usein hakutoimintoa kun he yrittävät löytää jonkin tietyn, hyvin tarkasti määritellyn tuotteen (esim. Adidas Performance MARIMEKKO x ADIDAS paita) sen sijaan, että he selaisivat koko valikoimaa.

Asiakkaat tarvitsevat sekä kyvyn jättää epärelevantteja tuotteita pois (eli kategoriat ja suodattimet) että järjestää tuotevalikoima, jotta he voivat hallita tuotevalikoimaa parhaalla mahdollisella tavalla. 

Design-näkökulma

1. Tee suodattimistasi ymmärrettäviä asiakkaalle

Olivatpa tuotteesi tarkoitettu kapealle kohderyhmälle tai suuremmalle yleisölle, suodattimiesi tulee puhua samaa kieltä asiakkaidesi kanssa. Jos asiakkaasi ei ymmärrä suodattimia, voi niiden tarjoaminen olla yhtä haitallista kuin se, että ne puuttuisivat kokonaan. Pahimmassa tapauksessa epäselvä kielenkäyttö voi aiheuttaa sen, että asiakas poistuu verkkokaupasta kokonaan.

Yksinkertaisin tapa tehdä suodattimista helposti ymmärrettäviä on välttää käyttämästä toimialakohtaisia suodattimia tai sisäistä jargonia. Sinun ei tarvitse poistaa tällaisia suodattimia kokonaan, mutta koita nimetä ne uudelleen termein joita asiakkaasi todennäköisesti käyttäisivät. Jos jargonia ei voi kokonaan välttää tai se on ammattikäyttäjälle hyödyllistä, yritä myös tarjota visuaalisia esimerkkejä tai lisätietoja jotka selventävät suodattimen termit kaikille asiakkaille.

Muista myös käyttää oikeaa valuuttaa ja mittayksiköitä (esim. senttimetrit vs. tuumat), kun palvelet kansainvälisiä asiakkaita.

Mikä on Canonin kameroissa ero “Built-in Wi-Fi” ja “Wi-Fi” ominaisuuksien välillä? Epäselvät suodattimet saattavat aiheuttaa sen, että asiakas valitsee liian laajat tai kapeat kriteerit, tai sivuuttaa nämä suodattimet kokonaan.

Yhdysvaltalainen verkkokakauppa Build.com tarjoaa selitykset potentiaalisesti epäselville suodatinkategorioille, jotta käyttäjät ymmärtävät vaihtoehdot paremmin.

2. Tee suodattimistasi tuotekohtaisia

Tiettyjen “perustason” suodattimien tulee olla saatavilla kaikille tuotteille (esim. Hinta, väri, arvostelut), mutta useimmat tuotteet hyötyvät kategoria- tai tuotekohtaisista suodattimista. Vaikka asiakas saattaa haluta suodattaa moottoriveneitä ja kynttilöitä hinnan perusteella, suodattimien kuten henkilömäärä tai tuoksu tarjoaminen parantavat asiakkaan kykyä löytää juuri hänelle sopiva tuote. Myös temaattisten suodattimien kuten häät tai talvi käyttäminen saattaa auttaa asiakasta, varsinkin jos hänellä ei ole jotain tiettyä ostosta mielessä.

Päättääksesi mitkä tuotteen ominaisuudet tarvitsevat oman suodattimen, sinun kannattaa määritellä ominaisuudet, jotka vaikuttavat asiakkaasi ostopäätökseen eniten. Pääsääntö on, että jos ominaisuus löytyy tuotteen nimestä tai tuotelistauksesta, sen lisäämistä suodattimiiin kannattaa harkita.

Tuotekohtaisten suodattimien luominen voi vaatia paljon aikaa ja vaivaa, mutta se on yksi tehokkaimmista tavoista joilla pieni, erikoistunut verkkokauppa voi tarjota paremman asiakaskokemuksen kuin suurempi, laajemman ja yleisluontoisen tuotevalikoiman omaava kilpailija.

Gigantti tarjoaa valikoiman tuotekohtaisia suodattimia eri tuoteryhmissä. Esimerkiksi verkkovirtalatureissa tarjolla on liitäntätyyppi ja kaapelin pituus. Jos kokemusta haluttaisiin parantaa edelleen, muitakin ominaisuuksia voitaisiin tarjota suodattimissa – esimerkiksi “pikalaturi”.

Dermosil.fi tarjoaa suodattimia tietyille kosmetiikkatuotteille – esimerkiksi yhteensopivuus tietyn ihotyypin kanssa. Parantaakseen kokemusta edelleen, sivusto voisi tarjota myös selitteen siitä, miten oman ihotyypin voi tunnistaa.

3. Lajittele suodattimet asiakkaiden tarpeiden mukaan

Sekä näyttötila että asiakkaiden huomiokyky ovat rajalliset, joten on tärkeää auttaa asiakasta löytämään tärkeimmät suodattimen mahdollisimman helposti ja nopeasti.

Kun asiakas suodattaa tuotteita, hän etsiin ominaisuuksia jotka liittyvät hänen ostonsa tavoitteisiin. Tämän vuoksi suodattimet tulisi järjestellä loogisesti ja sen perusteella kuinka tärkeitä ne ovat kohdeyleisölle. Suodattimet jotka koskevat enemmistöä tuotteista ja asiakkaista tulisi sijoittaa ensimmäiseksi ja erikoistuneemmat alemmaksi. Tämä sääntö pätee sekä suodatintyyppeihin (hinta, väri, koko), että arvoihin (esim. S-, M- ja L-koko). 

Jos suodattimien arvoille ei ole olemassa muuta järkevämpää järjestystä, varmin tapa on lajitella isosta pieneen tai aakkosjärjestyksessä. Joillekin suodattimen arvoille, kuten brändille, voi olla järkevää käyttää näiden yhdistelmää, jossa suosituimmat merkit on nostettu ylimmäksi, ja loput seuraavat aakkosjärjestyksessä.

Power.fi lajittelee suodatintyypit sen mukaan, mistä kuluttaja on todennäköisimmin kiinnostunut ostaessaan pesukonetta. Täyttömäärä, merkki ja hinta ovat todennäköisesti tärkeämpiä kriteereitä useimmille asiakkaille kuin tuoteominaisuudet kuten wifi.

4. Korosta käytössä olevia suodattimia

Ei riitä, että asiakas löytää ja ymmärtää kaikki tarjolla olevat suodattimet. Hänellä pitää olla myös selkeä käsitys siitä, mitkä suodattimet ovat tällä hetkellä käytössä. Käyttäjätutkimukset ovat osoittaneet, että jos tarjolla ei ole katsausta käytössä olevista suodattimista, se voi hidastaa käyttäjää ja aiheuttaa hämmennystä sivustoa selatessa.

Voit välttyä näiltä ongelmilta korostamalla käytössä olevia suodattimia visuaalisesti, näyttämällä suodattimen arvon. Tapauskohtaisesti voi olla myös järkevää näyttää suodattimen tyyppi, sillä se tarjoaa lisää kontekstia.

Käytössä olevien suodattimien erottelu visuaalisesti tarjoaa, kätevän yleiskatsauksen lisäksi, myös visuaalisen vahvistuksen siitä, että se on otettu käyttöön oikein. Tämä on erityisen hyödyllistä mobiililaitteilla, joilla käyttäjä ei välttämättä näe muutoksia tuotelistauksessa välittömästi (koska suodattimet ovat graafisesti tuotenäkymän päällä). Kun kaikki käytössä olevat suodattimet ovat selkeästi näkyvillä ja valittavissa, on myös nopeampaa lisätä tai poistaa niitä ilman, että käyttäjä joutuu metsästämään yksittäisiä valintaruutuja.

On myös hyvä huomioida, että käyttäjät eivät aina tietoisesti aktivoi suodattimia. He voivat esimerkiksi ohjautua sivulle, jossa tuotelistaus on valmiksi suodatettu tai aktivoida suodattimia vahingossa. Jos suodattimia ei selkeästi näytetä tuotevalikoiman yhteydessä, saattaa asiakas tulkita tuotevalikoiman väärin ja poistua sivustolta.

K-Rauta näyttää listan käytössä olevista suodattimista tuotelistauksen yläpuolella. Sivusto tarjoaa myös helpon tavan poistaa yhden tai kaikki näistä käytöstä.

5. Vältä tyhjiä hakutuloksia

Jokainen toimi jonka käyttäjä käyttöliittymässä tietoisesti tekee tarvitsee palkitsevan lopputuloksen. Jos verkkokaupassasi on paljon suodattimia tai pieni määrä tuotteita, on olemassa riski, että yhtään tuotetta ei löydy suodattimia yhdistäessä. Tämä on asiakkaalle erityisen turhauttavaa, koska hän on jo käyttänyt aikaa ja vaivaa suodattimien muokkaamiseen löytääkseen jonkin tuotteen.

Paras tapa välttää tyhjät hakutulokset on poistaa suodattimet joilla ei ole yhtään hakutulosta. Jos se ei ole mahdollista (esim. teknisten rajoitteiden takia), yksinkertainen ratkaisu on näyttää saatavilla olevien tuotteiden määrä suoraan suodattimessa, mikä estää asiakkaita löytämästä tyhjiä sivuja ja siten turhautumasta.

Yliopiston Apteekki poistaa automaattisesti suodattimet, joilla ei löytyisi yhtään tuotetta kun jokin muu suodatin on jo valittu. Sivusto näyttää myös saatavilla olevien tuotteiden määrän jokaisen suodattimen kohdalla.

3 asiaa jotka voit tehdä välittömästi

Tarvitset designerin tai koodarin apua puuttuaksesi tiettyihin yllä käsiteltyihin haasteisiin (esimerkiksi tyhjiin hakutuloksiin). On kuitenkin muutamia asioita, jotka voit tehdä heti parantaaksesi verkkokauppasi suodattimia:

  • Tutki asiakkaidesi käyttäytymistä löytääksesi suodatinkategorioita, arvoja ja tekstejä, jotka ovat asiakkaillesi hyödyllisiä. Käytetyt hakusanat voivat kertoa sinulle mitä asiakkaasi etsivät, ja mitä tarkkoja termejä he käyttävät niitä kuvatakseen.

  • Tarkista sivustosi analytiikasta, mitkä suodatinkategoriat ovat kaikkein suosituimpia. Tämä auttaa sinua määrittelemään niiden optimaalisen järjestyksen.

  • Tarkasta tuotetägisi. Suodattimet toimivat vain jos tuotteesi on luokiteltu ja tägätty oikein.

Rakennatko parhaillaan uutta verkkokauppaa ja haluat toteuttaa suodattimet oikein? Onko sinulla jo verkkokauppa, mutta haluaisit tietää mitä voisit parantaa? Ota yhteyttä, tuemme mielellämme seuraavaa verkkokauppaprojektiasi.

Lisää luettavaa aiheesta

https://www.nngroup.com/reports/ecommerce-ux-search-including-faceted-search/

https://thierrymeier.medium.com/filtering-and-sorting-best-practices-on-mobile-61626449cec

https://baymard.com/blog/horizontal-filtering-sorting-design

https://baymard.com/blog/allow-applying-of-multiple-filter-values

https://baymard.com/blog/5-essential-filters

https://baymard.com/blog/have-filters-for-list-item-info

https://baymard.com/blog/explain-industry-specific-filters

https://baymard.com/blog/how-to-design-applied-filters