Kuinka antaa tehokasta design-palautetta?

Suunnitteluprosessissa olemme kaikki samalla puolella, vaikka emme aina olisikaan täysin samaa mieltä. Tässä artikkelissa kerromme, kuinka varmistaa oman näkemyksen välittyminen kaikille osapuolille.

20.1.2019

Yhteistyö on onnistuneen projektin keskiössä. Palaute on hyvä tapa varmistaa, että sivuston suunnittelu kulkee oikeaan suuntaan. Palautteen antaminen voi olla toisinaan vaikeaa, mutta on hyvä muistaa, että olemme kaikki samalla puolella vaikka emme aina olisikaan täysin samaa mieltä. Seuraavat vinkit auttavat varmistamaan oman näkemyksen välittymisen kaikille osapuolille sekä saavuttamaan parhaan mahdollisen lopputuloksen tehokkaasti design-prosessin aikana.

Riittävä aika

Palautteen antamista ei kannata viivytellä viime hetkille. Hätiköidyt kommentit ovat usein tunnepohjaisia ja ne voivat olla joko liian epämääräisiä tai liian yksityiskohtaisia. Palautteen antamiseen tulee varata tarpeeksi aikaa, jotta vastaus on huolellisesti mietitty.

Projektin tavoite

Designissa ei ole kyse henkilökohtaisista mieltymyksistä. Suunnittelijoiden päätavoitteena on auttaa asiakasta. Suunnittelijat kysyvät asiakkaaltaan palautetta, sillä asiakas tuntee yrityksensä parhaiten. Muuten neuvoa voisi kysyä vanhemmilta, ystäviltä, tai vaikkapa toimiston siivoojalta.

Loppujen lopuksi, projektin lopputuote on suunnattu asiakkaan käyttäjille. Kun designia miettii loppukäyttäjän näkökulmasta, on palaute suunnittelijallekin tarkoituksenmukaista ja hyödyllistä.

Esimerkit

Jos omaa näkemystä on vaikea pukea sanoiksi, voi käyttää visuaalisia esimerkkejä havainnollistaakseen ajatuksiaan. Kommenttien tueksi voi liittää esimerkiksi linkin tai kuvan. Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, ja design-termistö voi olla toisinaan hämmentävää jopa itse suunnittelijoille. Loppujen lopuksi olemme kuitenkin hyvin visuaalisia ihmisiä :)

Jätetään suunnittelutyö suunnittelijoille parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi

Vaikka sinulla olisikin näkemystä siitä, miten saavuttaa täydellinen design, kannattaa itse suunnittelutyö kuitenkin jättää designereille. Joskus pienet helpot korjaukset voivat aiheuttaa uusien korjaustarpeiden dominoefektin. Useiden pienten viilausten lopputuloksena voi edelleen olla Frankensteinin hirviötä muistuttava sivusto.

Valmiin ratkaisun esittämisen sijaan kannattaa kehystää uuden designin aiheuttama ongelma käyttäjien ja brändin näkökulmasta. Lisäarvoa voi tuottaa oman asiantuntijuuden kautta. Palaute on rakentavaa, kun se kertoo kuinka design vaikuttaa omaan toimintaympäristöön.

Esimerkiksi:

“Painikkeen fontin tulisi olla paksumpi” – vaikuttaa melko yksinkertaiselta. Mutta toisinaan yksinkertaisen ratkaisun tarjoaminen voi olla kuin jääkylvyn ehdottaminen kuumeiselle potilaalle. Oireiden hoitaminen ei ratkaise ongelmaa.

Kannattaa kokeilla vaikkapa seuraavaa:

“Aiemmin läpikäymiämme elementtejä, joista käyttäjät pitivät, ei ole tarpeeksi uudessa design-luonnoksessa” – tätä voimme ehdottomasti hyödyntää! Ongelmana saattaa ollakin fonttiin liittyvät tekijät. Toisaalta, ehkä voisimme lisätä CTA-elementteihin väriä luodaksemme vahvemman yhteyden brändiin, mikä puolestaan johtaa parempiin konversiolukuihin.

Suunnittelijat eivät luo vain yksittäisiä elementtejä. Tutustumme huolellisesti asiakkaan tarpeisiin ja luomme niihin vastaavan yhtenäisen ratkaisun, pitäen asiakkaan tavoitteet mielessä. Rakentavan palautteen avulla lopputulos on varmasti naulan kantaan!

Lopuksi

  • Palautteen antoon tulisi varata tarpeeksi aikaa

  • Henkilökohtaiset mieltymykset kannattaa jättää sivuun, niiden sijaan tulisi keskittyä projektin tavoitteisiin ja käyttäjiin.

  • Visuaalisia esimerkkejä voi käyttää havainnollistamaan ajatuksia ja välttämään väärinkäsityksiä.

  • Ongelma kannattaa kehystää oman asiantuntijuuden näkökulmasta ja jättää suunnittelutyö suunnittelijoille.

Näitä vinkkejä hyödyntämällä voit luoda vahvan kumppanuuden suunnittelijoiden kanssa sekä saavuttaa tavoitteet tehokkaasti.